«Церква сприймає подію Зіслання Святого Духа як своє народження», – о. Василь Рудейко

0 340

П’ятдесятого дня після Воскресіння Ісуса Христа на Його учнів зійшов Святий Дух. Цією подією розпочалася історія буття Христової Церкви.

o_rudejko2[1]

Про це розповідає о. Василь Рудейко, доктор богослов’я, заступник голови Патріаршої літургійної комісії УГКЦ, священик храму Священномученика Климентія Шептицького у Львові.

А чому Дух Святий зійшов на апостолів?

Це було частиною обіцянки Господа нашого Ісуса Христа, яку Він дав був перед тим як вознісся на небеса. Ісус пообіцяв апостолам, що вони зодягнуться в силу Святого Духа. Під дією Святого Духа вони стали здатні чинити такі речі, що їх робив Ісус на землі. Це була передумова існування Церкви. Святий Дух є тим, який кожного зокрема і загалом усю Церкву Христову «рухає», збирає в одно і творить із нас Тіло Христове.

Коли цю подію почали святкувати?

П’ятдесятниця сягає своїми коріннями старозавітних богослужінь. Як і Пасха, вона була одним із найбільших трьох свят юдейського народу.  Її святкували через сім тижнів після Пасхи. Першого дня після Пасхи юдеї виходили збирати зерно, а 50-го влаштовували обжинки. Плоди жнив приносили до храму. Згодом це свято набуло вже іншого виміру.

В нашій церковній  традиції тиждень після П’ятдесятниці є загальницею  і він не передбачає посту

За юдейським переданням, 50-го дня після виходу ізраїльського народу з Єгипту Мойсеєві був даний Закон. Цей Закон мав слугувати духовному зростанню народу. Так само Церква Христова на 50-й день після Воскресіння ГНІХ отримала Закон Духа Святого. Це Закон любові, який «рухає» Церкву .

Цікавим є літургійне святкування цієї події. Цього дня, окрім Літургії, ще служать Троїчну Вечірню з коліноприклонними молитвами…

Такі особливі богослужіння пов’язані з традиціями святкувань П’ятдесятниці. Давня Церква забороняла вірним постити протягом 50 днів після Воскресіння. А 50-го дня припиняли цю заборону, дозволяючи людям молитися, прихиливши коліна. Тому ми збираємося в неділю ввечері на цю особливу Вечірню, що супроводжується молитвами, під час яких священик чи диякон закликає вірних прихилити коліна. Молитви мають покаянний характер: це означає, що починається час, в який ми можемо виконувати певні покаянні практики.  Проте в нашій церковній  традиції тиждень після П’ятдесятниці є загальницею  і він не передбачає посту.

Відеоверсія розмови: Про свято Зіслання Святого Духа та Пресвятої Трійці

В Україні це свято ще називають «Зелені свята». Це, вочевидь, пов’язано з тим, що християни прикрашають зеленню свої оселі та храми. А чи святять цього дня зілля?

За нашою традицією особливих освячень не відбувається. Проте храми прикрашають зеленню на знак того, що Церква сприймає подію Зіслання Святого Духа як своє «оживлення» (вона проповідує, молиться, зцілює). Це означає, що вона використовує всі дари Святого Духа. Тут збережені також старозавітні традиції, бо це свято передбачало принесення жита до церква.

Це свято часто ще називають святом Пресвятої Трійці. Цікавим є написання Трійці на іконах. Чому три Божі Особи зображують переважно у вигляді ангелів?

Думаю, говорити про свято П’ятдесятниці як про свято Трійці некоректно. Адже літургійні тексти вказують на подію Зіслання Святого Духа, в якій ми святкуємо народження Церкви. Це свято ототожнювали з Трійцею в XV столітті в Росії. Деякі дослідники вважають, що ідеї такого трактування цього свята слугувало написання Андрієм Рубльовим відомої ікони Трійці.

Про Трійцю говорити нелегко, бо це таїнство

Загалом же Пресвяту Трійцю важко зобразити. Передовсім тому, що офіційні канони візантійської іконографії не передбачають зображення Бога-Отця. На початках візантійські іконографи використовували образ Трійці як ангелів, які відвідали Авраама.

У понеділок по Зісланні святкується день Святого Духа…

Свято Зіслання подібне до свят, які ми називаємо «соборами». Наприклад, на другий день Різдва ми святкуємо пам’ять (собор) Пресвятої  Богородиці. У разі П’ятдесятниці ми святкуємо Третю Особу Трійці, завдяки якій Церква стала живим організмом. І це виявляється в літургійному вимірі, тобто служиться така ж Літургія, як і в сам день Зіслання Святого Духа.

Звичайним християнам важко зрозуміти те, що Бог існує в Трьох Особах. Яке місце у Святій Трійці посідає Святий Дух? Чи потрібно до Нього молитися?

Про Трійцю говорити нелегко, бо це таїнство. Тому існує навіть богословський курс – тринітологія, яка тлумачить зв’язок між Трьома Божими Особами. Ми ж не можемо цього зрозуміти, бо Бога ще ніхто не дослідив. Східна Церква зазвичай дистанціюється від пояснення функцій Божих Осіб. Однак у молитві Святий Дух постає перед нами як той, хто цю молитву уможливлює. Тому кожна Свята Літургія розпочинається молитвою «Царю Небесний». Бо Він дає нам мудрість, відчуття того, що ми повинні просити в Господа.

Розмовляла Руслана Ткаченко,  Департамент інформації УГКЦ

Джерело: news.ugcc.org.ua

Схожі публікації

Залишити відповідь

Youtube


Контакти

м.Золочів Львівської обл.
вул.Шашкевича, 87
padre.mykhaylo@gmail.com
+38 096 956 06 02